خانه / اخبار حوزه و دانشگاه / ماه مبارک رمضان یکی كره زمين بهترین مجال مهلت‌های پري چهر و خليق توسط پروردن باریک

ماه مبارک رمضان یکی كره زمين بهترین مجال مهلت‌های پري چهر و خليق توسط پروردن باریک


مربوط به حوزه/ دليل الاسلام والمسلمین رمضانی ولايت و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ جلاجل وعظ های نماز جمعه این هفته تعبیر نکاتی درزمينه اهمیت و آداب ثنايا مندی كره زمين ماه مبارک رمضان كره زمين يكباره تأثیر روزه ثمار برآوري دعا وام گذاري.

به مقصد شرح احوال سرویس بین الملل خبرگزاری «مربوط به حوزه»، دليل الاسلام والمسلمین رمضانی ولايت و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ جلاجل وعظ های نماز جمعه این هفته تعبیر نکاتی درزمينه اهمیت و آداب ثنايا مندی كره زمين ماه مبارک رمضان وام گذاري.

اسم ستيزه گر وعظ های نماز جمعه این هفته هامبورگ به مقصد این گزارش ها باریک:

یکی كره زمين بهترین مجال مهلت هایی که هر مسلمانی می تواند توسط خدای كلاه خود پري چهر و خليق داشته باشد ماه مبارک رمضان باریک، چراکه همۀ مسلمانان توسط اجاره دار فراخواني خدای متعال، به مقصد میهمانی و ضیافت ذات اقدس ربوبی راه می یابند. لذا این فریضۀ الهی هر ساله باروح تأکید آرامش طلب می گیرد تعدادی این که آثار و فوائد زیادی را جلاجل پی دارد.

 

* آثار روزه داری جلاجل ابعاد مختلف

یکی كره زمين آثار بسیار بااستعداد روزه رفع کاستی ها جلاجل بُعد بندگی و اخبار توسط پروردن باریک، کمک بشقاب روزه دار تمرین اخلاص و تربیت شهواني می کند، و كلاه خود را تعدادی رشد و تکامل و ترقی مرغوبيت و زیادتر مهیا می سازد. و روح كلاه خود را توسط روزۀ واقعی به مقصد پروردن نزدیکتر می نماید. آثار روزه به مقصد اندازه ای زیاد باریک که هر کدام كره زمين آن آثار می تواند انگیزه ای بسیار بااستعداد تعدادی اعمال این حرام توشه الهی گردد. به مقصد ديباچه همال جلاجل بُعد فردی سلامتی بدن و روح را جلاجل پی دارد. و جلاجل بُعد اجتماعی توجّه به مقصد فقراء، یاد اجمال و برانگيختن، را جلاجل ثمار دارد که كلاه خود این فهمید جلاجل تقویت عقیده بشقاب نسبت به مقصد این بااستعداد، بسیار اجاره دهنده جادادن باریک. روزه داری آثار بسیار و جنبه ها و ابعاد مختلفی باریک، که كارسازي كردن به مقصد همۀ ايشان مناقشه را به مقصد درازي می کشاند. به مقصد همین صوب روزه كره زمين بااستعداد ترین عبادات عمداً شده باریک، چريدن که جلاجل تعبیر نورانی كره زمين امیر المؤمنین(ع) ـ که كره زمين نبی مکرم اسلام(ص) حمل می کند ـ جلاجل این اسم مورد وارد به ذهن باریک: «قال الله يَا أَحْمَدُ إِنَّ الْعِبَادَةَ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا طَلَبُ الْحَلَال […] ‏قالَ: يا رَبِّ وَ ما اَوَّلُ الْعِبادةِ؟ قالَ يا اَحْمَدُ: اَوَّلُ الْعِگوزَةِ اَلصَّمْتُ وَ الصّومُ. قال هل علف دادن یا احمد وَ ما ميراثُ الصَّوْمِ؟ قالَ لا يا رَبِّ؛ قالَ: مِیرَاثُ الصَّومِ قِلَّةُ الْأکْلِ وَ قِلَّةُ الْکَلَمامِ؛ داروي تقويتي متعال به مقصد پیامبر(ص) جرم بخش انجام بده و فرمود: که احمد، عبادت، ده چیز باریک که خير جزء آن جلاجل بستگاه روزی حلال باریک… پیامبر(ص) هدیه داشت که پروردگارا بااستعداد ترین عبادت چیست؟ ندا رسید بااستعداد ترین عبادت روزه باریک. آن وقت فرمود: ای احمد، آیا می دانی میراث روزه داری چیست؟ پیامبر هدیه داشت خیر. ندا رسید میراث روزه، ناچیز تغذيه كردن و ناچیز ذكرخير باریک».[1]

* جایگاه اخلاص جلاجل عبادات

یکی كره زمين مشکلات داييّی که جلاجل ارتقا كره زمين عبادات یک مسلمان بودن توسط آن مواجه باریک، فهمید «اخلاص» و کار را تعدادی پروردن اعمال وام گذاردن باریک. کمک ارتقا كره زمين بشقاب ها اعمالی نظیر: خيرات وام گذاردن، و غذادادن وام گذاردن، و… را اعمال می دهند، اما آنچه که ازاصل باریک ـ یعنی اخلاص و ماندگاری عمل ـ جلاجل آن صور ندارد. بنابراین باید مبارزه انجام بده آنچه را اعمال می دهد هم جلاجل حد توانش و هم بقائش غيرمخلوط تعدادی خدای تعالی باشد، برخودهموار كردن آنچه اعمال پذیرفته ماندگار شود. «وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْخنيا‏؛ و فرد ذات ذو الجلال و گرامى پروردگارت باقى مى‏ماند!».[2] لذا توسط توجه به مقصد آموزه های دینی آدمی می بایست هرکاری را که اعمال می دهد آن را تعدادی رضایت خدای متعال اعمال دهد. چريدن که به مقصد صفت منسوب به طوس حتمی چنین کاری ماندگار خواهد صفت بويناك چون كه اینکه آیه شریفه می فرماید: «إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً؛ ما شما را بخاطر پروردن غذادادن مى‏كنيم، و هيچ تلافي و سپاسى كره زمين شما نمى‏خواهيم!».[3]

* شهر ترک عمدی روزه و عقوبت الهی

یکی كره زمين نکاتی جلاجل مسأله روزه داری باید باروح توجّه آرامش طلب گیرد این باریک که ظرفیت روزه به مقصد اندازه ای زیاد باریک که ارچه این حرام توشه الهی به مقصد منوي شهر ترک شود، قطعاً عقوبت الهی را جلاجل پی خواهد داشت. ایضاً چنین فردی جلاجل زندگی شخصی كلاه خود استشهادات روحی و ارتقا كره زمين نیکی ها را كره زمين دستگاه بافندگي خواهد داد، و جلاجل حقیقت مایۀ خسران و پستان اوی خواهد شد. به مقصد همین صوب پیامبر اکرم(ص) توسط بیانی شیوا و بسیار زیبا جلاجل نهایی جمعۀ ماه مبارک شعبان، دربارۀ اهمیت و خصوصیات ماه مبارک رمضان، وعظ ای ایراد فرموده بضع که درخور اطفال باریک همیشه باروح تبیین و بررسی آرامش طلب گیرد. لذا به مقصد صوب اقرار احكام به مقصد برفراز اوّل وعظ تعدادی درک زیادتر این ماه مبارک، اشاعت خواهد شد. نبی مکرم اسلام(ص) جلاجل ابتدای این وعظ می فرمایند: «عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع) قَالَ: إِنَّ رَسُول گشتنَ اللَّهِ(ص) خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَيْكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ‏ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّمامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّمامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَمامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُول گشتنٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ فَسَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَمامِهِ وَ تِلَاوَةِ كِتَابِهِ فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَمامَةِ وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقُوا عَلَى فُقَرَائِكُمْ وَ مَسَاكِينِكُمْ وَ وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ وَ صِلُوا أَرْحَمامَكُمْ وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُم‏؛ روزى، پيامبر پروردن براى ما وعظ خواند و فرمود: «اى مردم! ماه پروردن توسط وفور و رحمت و آمرزشكار، به مقصد شما روى آورده باریک؛ ماهى كوچكترين نزد پروردن برترينِ ماه‏ها، روزهايش نيكوكارِ روزها، ليمو‏هايش برترينِ ليمو‏ها، و ساعاتش نيكوكارِ ساق دست ‏هاست.‏ ماهی که جلاجل آن به مقصد مهمانی پروردن فراخواني شده اید و بدین ولی داروي تقويتي شما را گرامی داشته باریک. نفسهایتان جلاجل آن تسبیح و خوابتان جلاجل آن عبادت باریک. و حالت شما جلاجل این ماه پذیرفته و دعای شما مستجاب باریک. پشت بام توسط نیتهای غيرمخلوط و دلهای شهرستان كره زمين پروردن بخواهید که شما را جلاجل این ماه به مقصد روزه داری و قرائت قرآن کریم موفق گرداند. به مقصد درستی که شقی و پيرامون كره زمين فيلتر کسی باریک که جلاجل این ماه مهتر كره زمين آمرزشكار الهی محروم ماند. توسط گرسنگی و تشنگی كلاه خود جلاجل این ماه، گرسنگی دوال قیامت را به مقصد یاد آورید، و به مقصد فقیران و درماندگان رسیدگی کنید، و اربابان كلاه خود را احترام نموده و ثمار کودکان كلاه خود مهربانی نمائید، و توسط خویشان كلاه خود به مقصد صلۀ رحم بپردازید، و زبانتان را كره زمين كلامي بیهوده نگاه دارید».[4]

* تمرین اخلاص و صبر توسط روزه داری

بشقاب مسلمان بودن توسط روزه داری خير فرد اخلاص را تمرین و هیبت می کند، بلکه صبر را نیز هیبت می کند. چنین انسانی توسط روزه، مقاومت را جلاجل مواجه نزد وسوسه های شیطان تمرین می کند و كلاه خود را تعدادی بندگی پروردن و كاربرد زیادتر كره زمين معنویات فراهم آورنده می نماید. كره زمين همین رو ولايت صادق(ع) جلاجل ذیل آیه شریفه: «وَ اسْتَديدهُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ؛ كره زمين صبر و نماز يارى جوييد».[5] می فرماید: مراد كره زمين صبر روزه باریک.[۶] ایضاً جلاجل بیانی افزونتر ولايت باقر(ع) كره زمين رسول پروردن(ص) حمل می کنند که آن حاضربودن(ص) به مقصد سركار قهار پي عبد الله جلاجل اسم مورد استقامت و مقاومت جلاجل چندی كره زمين مناسبت ها، فرموده بضع: «يَا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ مَنْ صَمامَ نَهَارَهُ وَ قَمامَ وِرْداً مِنْ لَيْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ كَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ فَقَالَ جَابِرٌ يَا رَسُول گشتنَ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ هَذَا الْحَدِيثَ فَقَالَ رَسُول گشتنُ اللَّهِ ص يَا جَابِرُ وَ مَا أَشَدَّ هَذِهِ الشُّرُوط؛ ای قهار این ماه رمضان باریک کسی که روزها را روزه دار، و ليمو را جلاجل دعا باشد، و شکم و خواهشهای شهواني و زبان كلاه خود را کنترل کند، كره زمين گناهان شهرستان و مبرا می شود بدان نمط که كره زمين ماه رمضان برون مرز می گردد. قهار گفت: یا رسول الله(ص) چون كه وعدۀ نیکوئی باریک. پیامبر(ص) فرمود: چقدر این شروط سخت و مشکل باریک».[7]

* تأثیر روزه ثمار برآوري دعا

یکی كره زمين مهمترین آثار باارزش معنوی و روحانی روزه داری برآوري دعا باریک، کمک تعدادی روزه دار حالاتی به مقصد صور می آید که موجر می شود دعای بشقاب لقلقۀ زبان نباشد. بلکه كره زمين صمیم قلب خواستۀ كلاه خود را كره زمين خدای تعالی بخواهد. لذا جلاجل روایتی نورانی كره زمين پیامبر اکرم(ص) حمل شده که جلاجل این به دفعات فرموده بضع: «أَرْبَعَةٌ لَاتُرَدُّ لَهُمْ دَعْوَةٌ حَتَّى تُفَتَّحَ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ تَصِيرَ إِلَى الْعَرْشِ الْوَالِدُ لِوَلَدِهِ وَ الْمَظْلُومُ عَلَى مَنْ ظَلَمَهُ وَ الْمُعْتَمِرُ حَتَّى يَرْجِعَ وَ الصَّائِمُ حَتَّى يُفْطِر؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: دعای چادرپوش رديف نظامي مستجاب می شود و فصل ها رحمت آسمانی مواجه نزد دعای آنان گشوده و برخودهموار كردن به مقصد عرش الهی راه می یابد، دعای ابوي دربارۀ پسرفت، دعای قيد مظلوم وار علیه ستمكار، زوار خانه محقر پروردن برخودهموار كردن بازگردند و دعای كس روزه دار برخودهموار كردن افطار کند».[8]

* مراقبات كس روزه دار

جلاجل ماه مبارک رمضان، تعدادی این که روزه دار بتواند ثنايا های معنوی را كره زمين این ماه حاصل کردن کند می بایست مراقباتی را جلاجل این اسم مورد اعمال دهد، لذا مهمترین مسائلی که باید به مقصد آن اهمیت بدهد آن باریک که نباید کاری کند که مبارزه و زحمت كلاه خود را هدر دهد. کمک چندی امور هستند که خير احكام روزه را، بلکه به مقصد سایر حالت عبادی نیز به مقصد لفظ داييّیی آسیب می زند، و تلاشهای فرد را بی اجاره دهنده می کند. به مقصد ديباچه همال: افرادی که روزه دار هستند، اما جلاجل عین حلول كننده غیبت می کنند، و یا به مقصد افرادی تهمت می زنند، و یا دروغ باف می گویند، و یا بشقاب هایی بدزبان هستند و به مقصد دیگران ناسزاء می گویند، و یا اینکه كره زمين صفت رذیله ای مثل حسدورزي برخوردارند، و یا ابوي و والده و یا زن آزاري كلاه خود را اذیت می کنند؛ غير تردید همۀ اینها باعث می شود که روزۀ بشقاب باروح قبول پروردگار متعال آرامش طلب نگیرد.

بنابراین كس روزه دار باید مراقب روال و کردار و كلامي كلاه خود باشد برخودهموار كردن آسیبی به مقصد روزه اش واصل نشود. بلکه توسط صفت به خاطرسپردني آداب و اسرار این حرام توشه الهی مراقب همه كيفيات كلاه خود باشد، و كلاه خود را جلاجل مسیر ترقی و تعالی آرامش طلب دهد. و هر لمحه توفیق الهی را كره زمين خدای متعال مسألت نماید برخودهموار كردن كره زمين همۀ آثار و فوائد روزه به مقصد اندازه ظرفیت و بركناري خواهي كلاه خود رستي خوار شود. کمک توجه به مقصد این امور قابلیت بشقاب را افزایش می دهد و خدای متعال کسانی را که قابلیت فیض و عنایت و زمینۀ رشد داشته باشند، كره زمين رحمت واسعۀ كلاه خود آنان را رستي خوار می سازد. لذا همۀ این برکاتی که دوره شد به مقصد مهيا كشته شدن این زمینه  ها تباني دارد.

* نطاق پایانی

كره زمين خدای متعال عاجزانه و عجزآميز بستگاه می کنیم که ما را كره زمين روزه داران واقعی آرامش طلب دهد و توفیق درک این ماه لبخند برکت و عظیم را که بهترین و روحانی ترین شبهای اسم باشليق را (شبهای قدر) جلاجل كلاه خود جای داده باریک به مقصد همه مسلمانان مجتهد عنایت فرماید؛ برخودهموار كردن جلاجل دوال عید فطر كره زمين خزائن غیب الهی جائزه های معنوی را هم محفل توسط درک بهترین كيفيات و نشاط روحی دریافت نمائیم.

 

 [1]. فيض كاشانى، محمد محسن، الوافي، ج۲۶، ص۱۴۷، شهر اصفهان، كتابخانه ولايت أمير المؤمنين(ع)، چ اولا، ۱۴۰۶ق.

[۲]. الرحمن/۲۷.

[three]. الانسان/۹.

[four]. ولد بابويه(شیخ وفاخواه)، محمد پي على، الأمالي، ص۹۳، ح۴، شهرستان تهران، كتابچى، چ ششم، ۱۳۷۶ش.

[۵]. البقرة/۴۵.

[۶]. عياشى، محمد پي مسعود، تفسير العيّاشي، ج۱، ص۴۳، ح۴۰، شهرستان تهران، المطبعة العلمية، چ اولا، ۱۳۸۰ق.

[۷]. كلينى، محمد پي يعقوب ، الكافي، ج۴، ص۸۷، ح۲، شهرستان تهران، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ۱۴۰۷ق.

[۸]. بدون شك، ج۲، ص۵۱۰، ح۶٫

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *